Annonsørinnhold

Asker kunstfagskole – Her har jeg funnet min type mennesker!

Publisert
1. februar 2022

Studentene på Asker kunstfagskole er som en pose blanda drops. Mar Kvale kom fra realfagsbakgrunn i Haugesund, og Sverre Wiland Gruenke fra Drammen føler en skolemestring han ikke har kjent på tidligere. La oss ta turen inn på en annerledes og morsom fagskole!

Langs veggen står det staffeli med store kulltegninger. På gulvet ligger det en skulptur fra en workshop i installasjonskunst, og i det neste verkstedet stirrer femten par øyne mot oss. Øynene tilhører hoder modellert i leire, og er et eksempel på formundervisningen som førsteårsstudentene akkurat har avsluttet. Teori og praksis går hånd i hånd her. Studentene eksperimenterer seg frem til resultater, og underveis får de veiledning av dyktige faglærere. Alle er aktive billedkunstnere ved siden av undervisningen.

«Det beste med skolen er mulighetene»

– For meg er det beste med skolen alle mulighetene vi får! Fra å ha levende modeller, til å få råd fra lærere med kunstfagbakgrunn er veldig verdifullt. I tillegg har vi tilgang på utstyr som jeg ikke hadde hatt råd til å kjøpe, eller kunnskap til å bruke, sier Mar Kvale (21). 

Mar Kvale (21) gikk hun på IB-linja på Vardafjell videregående skole i Haugesund. Nå vil hun lære mer om kunst, og søkte seg derfor til Asker kunstfagskole.

Mar Kvale (21) gikk hun på IB-linja på Vardafjell videregående skole i Haugesund. Nå vil hun lære mer om kunst, og søkte seg derfor til Asker kunstfagskole.

Før hun begynte på Asker kunstfagskole, gikk hun på IB-linja på Vardafjell videregående skole i Haugesund. Realfagene matte, kjemi og biologi var refrenget i skolehverdagen, med tall, logikk og spørsmål som alltid hadde to streker under svaret. Hva fikk henne til å endre kurs?

– Jeg tok et friår etter videregående hvor jeg brukte mye tid på å tegne og male. Jeg fant ut at jeg ville lære meg mer om kunst, og derfor søkte jeg meg til Asker kunstfagskole, sier hun.

 

Rektor er også kunstner

Det er ikke godt å si hvor rektor Catrine Thorstensen (49) føler seg mest hjemme – bak pulten på kontoret eller ute i verkstedene. Hun har jobbet aktivt som billedkunstner i tjue år, og vet av egen erfaring hvor betydningsfull en høyere utdanning på fagskole kan være. 

Rektor Catrine Thorstensen (49) er selv kunstner. Hun har jobbet aktivt som billedkunstner i tjue år.

– Jeg elsker denne jobben, og det er et morsomt skolemiljø som bobler av kreativitet. For noen er dette et første møte med kunstverdenen, mens andre har bakgrunn fra kunstfag på videregående, sier hun.

Men hva med mulighetene videre? Hva gjør studentene når de er ferdige med to år på kunstfagskolen?

– Det er et hav av yrkesmuligheter, og vi ser dessverre at mange rådgivere på videregående skoler ikke tenker i kunstfaglig retning når de veileder elevene. Noen av studentene starter egen virksomhet etter to år her, og mange velger å studere videre innen design, animasjon, arkitektur, kunst eller foto, forklarer rektoren.

I vårt multimediale samfunn er det alltid behov for kreative mennesker som tenker visuelt, og som har den faglige ekspertisen som skal til for å sette prosjekter ut i live.

 

 

Kreativt miljø

Sverre Wiland Gruenke (21) bor i Drammen, og går i andre klasse på Asker kunstfagskole. Han er takknemlig for det kreative miljøet som preger skolen. 

– Jeg har alltid likt kunst og å uttrykke meg kreativt, og jeg opplever det som et privilegium å omgås andre som deler mine interesser, og som lager kunst hele tiden, sier han.

Sverre Wiland Gruenke (21) bor i Drammen, og går i andre klasse på Asker kunstfagskole.

Han trekker spesielt frem lærernes kompetanse, og det kreative og støttende miljøet.

– Jeg lærer veldig mye både av medelever og lærerne.

Før han begynte på Asker kunstfagskole tok Sverre treårig interiør og design. Han gikk også ett år på folkehøgskole. Men til tross for at han hadde beveget seg i en artistisk retning, fant han ikke fagene som virkelig tente ham.

– Jeg sleit med fagene, men etter at jeg begynte på Asker kunstfagskole, føler jeg at jeg har fått en god grunnutdannelse innen kunst. Mye av det jeg tegner har en humoristisk undertone, og her har jeg fått god hjelp til å videreutvikle det lekne uttrykket mitt, sier han.

Gjesteforelesere og opptaksprøve

I likhet med mange av de andre studentene, beskriver Mar og Sverre følelsen av å ha landet i et miljø der de kan videreutvikle seg. Og ikke minst, en skole som forbereder dem på å den virkelige verden. Studentene er ofte ute på utstillinger i Oslo og lokalområdet, og skolen får også besøk av inspirerende gjesteforelesere som er yrkesaktive i sitt felt.

– Vi ønsker å tilby en grunnutdanning med bredde, og derfor benytter vi oss av gjesteforelesere som kommer innom for å dele av sine erfaringer. Det kan være tegneserieskapere, designere, fotografer, arkitekter, og så videre, forklarer rektoren.

Frister det å studere på en skole hvor du kan fordype deg i kunstfag? Da gjelder det å søke før den 20. april. Søknadsprosessen skjer gjennom samordnet opptak, og i tillegg har Asker kunstfagskole en egen opptaksprøve hvor søkerne må sende inn seks valgfrie arbeider. Her røper rektoren hva de ser etter i opptaksprøvene:

– Vi ser ikke etter perfeksjon, men motivasjon, samt et ønske og en vilje til å lære, smiler hun.

 

6 kjappe med Mar

1) Hva er det beste med skolen? Mulighetene!

2) Hvordan er skolemiljøet? Veldig bra. Skolen er ikke så stor, og første og andre klasse er mye sammen.

3) Beskriv lærerne. – De er veldig flinke, og bruker mye tid i klasserommet med oss. 

4) Hvorfor Asker kunstfagskole? Fordi jeg ville lære meg mer om kunst, og utfordre meg selv.

5) Hvordan har du utviklet deg i løpet av tiden på kunstfagskolen? Jeg har blitt mer selvstendig, og er mer uredd for å prøve ut nye teknikker. Jeg føler at jeg har blitt bedre kjent med meg selv, og hvilke temaer jeg vil ta opp i kunsten min.

6) Hva vil du gjøre videre? Usikker. Har mange ideer, men vet at jeg vil fortsette med kunst.

 

6 kjappe med Sverre

1) Hva er det beste med skolen? Lærerne!

2) Hvordan er skolemiljøet? Fantastisk. Det er et stort privilegium å være sammen med andre som lager kunst hele tiden.

3) Beskriv lærerne. – De har hvert sitt kompetansefelt, og er gode til å få meg i gang. 

4) Hvorfor Asker kunstfagskole? Fordi jeg alltid har likt å uttrykke meg kreativt, og fordi jeg ønsket meg et bedre faglig grunnlag for å få en jobb som kan passe meg.

5) Hvordan har du utviklet deg i løpet av tiden på kunstfagskolen? Jeg har fått mer selvtillit, og har blitt sikrere på hvordan jeg kan skape et bestemt uttrykk.

6) Hva vil du gjøre videre? Jeg er interessert i å studere produktdesign.

 

Fakta om skolen

  • Godkjent av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen)
  • Toårig høyere utdanning i visuelle kunstfag – 120 studiepoeng
  • Undervisningen er i stor grad verkstedbasert
  • Godkjent av Lånekassen
  • Studieavgift: 17.500 kroner per semester
  • Søknadsfrist 20. april, og du søker gjennom samordnet opptak.