Annonsørinnhold

Kraftkar med Sixpence og fashion-sport

Publisert
27. september 2022

Når hele familien tar turen til Bærums Verk, er dette noen av hemmelighetene mannfolka burde få med seg.

Etter å ha vært pop-up butikk på julemarkedet i fire år på rad, er Hanskeriet nå å finne på Bærums Verk hver dag hele året. Kjetil Moane startet Hanskeriet etter å ha jobbet tett med Norges siste hanskemaker, for å bevare og videreføre gammel hansketradisjon.

– Vår egne hanskekolleksjon håndlages av hanskemakere i Ungarn. Råvaren er etiopisk hairsheep; et skinn som hanskemakere har brukt til produksjon av «penhansker» i
over 200 år. Ungarn er det landet i Europa som har flest aktive hanskemakere i dag, sier han.

I den kjølige høstlufta er det godt med et par hansker for å varme fingrene, og dette er også en flott gave til mannen som har alt.

Hanskeriet - Bærums Verk

1920-mote inspirert av Peaky Blinders

Kort tid etter at Hanskeriet åpnet i Sandvika, begynte butikkhyllene å fylles med hatter og andre typer hodeplagg.

– Vi har sett at hatter og hodeplaggfenger store deler av befolkningen, alt fra unge jenter, til godt voksne menn, sier Moane.

I butikken finnes blant annet flere varianter av den klassiske «Panamahatten». – Denne kjøper like ofte en jente på 25 som en mann på 70, forteller Moane. Hanskeriet fører også et stort utvalg av det anerkjente hattemerket «Stetson», hvor store deler av kolleksjonen består av klassiske ullfilthatter og den tradisjonelle sixpencen, i både lin og ull.

Etter at serien «Peaky Blinders» kom, hvor historien utspiller seg på 1920-tallet i England, har Moane merket seg en ny trend.

– Gutter ned i 15-, 16- og 17-års-alderen kjøper sixpence til lindressen de skal bruke på 17. mai. Jeg tror blant annet at Peaky Blinders kan ha hatt en innvirkning på dette. Trender sirkulerer, og vi ser nå at det er mange som bytter ut capsen med en sixpence eller en hatt.

 

Mote for menn

Det nyeste tilskuddet til Bærums Verk er Studio Sommerfeldt Man. – Vi åpnet damebutikken for ett år siden, og så fikk vi lyst til å prøve med en tilsvarende butikk for menn. Der finner man klær i det øvre- og middels segmentet, sier daglig leder Petter Gedde.

– Det er et enkelt sted å handle med gratis parkering rett utenfor butikken. Bærums Verk er også et fantastisk sted som skiller seg ut fra andre sentre som blir mer «maskin». Her er vi midt i Nordmarka samtidig som vi er på et handlesenter, påpeker han.

Kundeservicen og atmosfæren i butikken skiller seg også ut fra andre butikker. – Her vil det være lett å få god hjelp i prøverommet, og det er viktig for oss å følge opp kundene tett. Menn vil ofte handle mer på et sted, og dra i færre ulike butikker. Vi har en miks av hverdagslig, sporty og pen, slik at man kan få tilskudd til jobbantrekket, men også klær til hverdagen utenfor, og fashion-sport til herre, sier Maria Brandrud.

– Og det er en behagelig atmosfære her, det får vi mye tilbakemelding på, sier hun.

Noe av det som skiller Studio Sommerfeldt Man fra andre butikker er at ledelsen selv jobber i butikken og møter kundene.

– Vi har mulighet til å gjøre noe med tilbakemeldingene vi får fra kundene. Vi som jobber her kjøper inn, så vi tar til oss alt vi kan av tilbakemelding og etterspørsel, sier Helle Andresen.

Helt siden de åpnet Studio Sommerfeldt med dameklær i fjor, har behovet for en egen herrebutikk vist seg. – Det er mange familier som har kommet innom, hvor mennene har spurt: «Har dere noe gøy til meg?». Nå har vi endelig en egen butikk til dem, sier Natalie Strøm Lien.

Smelters Mathus

GAVETIPS: Daglig leder på Smelters Mathus, Vibeke Grobstok, forteller at den store krukka med oliven er en populær gave.

Grilling hele året

På Smelters Mathus har daglig leder Vibeke Grobstok uendelig med tips til gutta. – Her har vi forskjellige grillsauser, vanlig barbeque og honningglaze, blant annet denne her som heter «Dritforbanna» og som kommer i mange varianter med morsomme navn som Ørefik og Kinaputt. Sausene kan brukes til grilling, men kan også blandes ut i for eksempel rømme eller olje, sier hun.

Både sauser og «rubs»

– Vi har «rubs» som blir som en marinade ved at du «rubber» eller gnir dette pulveret på for eksempel kjøtt, fisk eller fugl før du griller det, eller steker det i panna. Mange griller hele året, og det er blitt veldig populært med hjemmegrill, sier Grobstok.

Hun viser frem karamelliserte jalapeños og svart pasta. I tillegg har hun et gavetips til han som har alt. – Vi har disse svære olivenkrukkene med grønn oliven og chili. Fetteren
min kjøpte et lite glass med disse, og syntes de var rågode. Så ga jeg ham en sånn svær olivenkrukke til påske, og han inviterte alle gutta i nabolaget til å komme og smake på «skikkelig oliven». Dette er en kul gave å gi til en kar, sier hun og smiler.

Lenger inn i butikken står et skap med forskjellige typer hjemmelaget aioli. – Vi har vanlig aioli, chili-, trøffel- og svart aioli med sorte hvitløk som har stått 36 timer i ovnen. Da får de nesten en umami-smak, forklarer Grobstok.

Smelters mathus - Bærums Verk

KRAFTKAR: Denne osten er en klar favoritt blant mange, spesielt blant mannfolk, sier Vibeke Grobstok.

«Vi må ha med en Kraftkar»

I tillegg er pølser en slager som mange menn kjøper her, både ferske og speket. – Pølsene fra Annis pølsemakeri er veldig populære. Denne italienske pølsa som heter Forte kan du skjære i biter som snacks, eller ha på pizza, sier hun.

Og er du glad i skikkelig mørt kjøtt, bør du sette deg på ventelista for smørmodnet entrecôte fra Smelters Mathus.

– Det er entrecôte som er dekket med klarnet smør, og som får ligge i modningsskapet her i tre til fire uker og bli enda mørere. På ventelista der er det mest mannfolk, sier Grobstok med et smil.

Det er to ting som trengs for å lage en skikkelig god og enkel lunsj. – Flere menn kommer og kjøper brød. Vi har ferskt brød her hver dag. Også sier mannfolk ofte «Vi må ha med en Kraftkar», som er denne blåmuggosten. Hvis du kjøper et godt brød, og har på et stykke Kraftkar, så har du en bra lunsj.