Annonsørinnhold

Realfag i dybden

Publisert
8. februar 2022

Norges Realfagsgymnas Bærum, til daglig bare NRG – bidrar til å utvikle elever med unik realfagskompetanse til næringslivet. Som eneste friskole på videregående nivå i Norge tilbyr skolen studiespesialiserende med realfagsfordypning. Elevene får solid forberedelse til eksamen og høyere utdanning, og til senere arbeidsliv.

– Vi jobber med realfag på mange plan, fra klasserommet og lab til samarbeid med næringslivet, og deltakelse i realfagsolympiader. I år har våre elever vært representert i Kjemi-, Fysikk-, Biologi-, Astronomi- og Informatikkolympiaden, med stor suksess, sier rektor ved skolen Liv Bjørkgård.

 

ØKT LÆRING MED LAVT KARAKTERERPRESS

Thyra (18) er elev ved skolen og forteller at hun valgte NRG fordi hun var nysgjerrig på realfag. Hun forteller at lærelysten og motivasjonen stadig blir sterkere, og nå skal hun delta i Biologiolympiaden i regi av Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo. 

Thyra sier at hun ikke trodde biologi var et fagområde hun skulle bli spesielt interessert i – men interessen økte betydelig med gode lærere og godt læringsmiljø.

Er du klar for Norges tøffeste realfagsløp? Finn det ut. Vi har åpen dag onsdag 16. februar.

LES MER OM ÅPEN DAG

 

– Lavt press på karakterer gjorde at lærelysten kom for fullt, og jeg ble motivert til å melde seg på Biologiolympiaden i regi av Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo.

Jeg forberedte meg ved å lese gjennom læringsmål fra biologi 1 og biologi 2. Jeg leste meg mer opp på biologi 2 stoff fordi jeg har ikke hatt om alt ennå. Jeg gikk også gjennom gamle oppgaver fra de tidligere olympiadene for å se hva som har vært før, og øve på det jeg ikke kunne. Det er alltid lurt å se gjennom gamle oppgaver fordi da kan du se om det er noen spesielle temaer som kommer igjen hver gang, forklarer hun. 

Thyra jobber med praktiske øvelser i klasserommet.

olympiaden gir økt lærelyst

Skolen legger opp til felles workshops for deltakerne hvor lærerne veileder elevene, og elevene får mulighet til å jobbe sammen og diskutere løsningsforslag. Læringsformen Rektor Bjørkgård sier at det er stor interesse for Olympiadene blant elevene.

 – Mange er med på mer enn en konkurranse. Ved å jobbe på denne måten får elevene et utvidet perspektiv og brukt det de lærer på skolen på nye måter. På denne måten arbeider elevene for noe annet enn karakterer. Og vår erfaring er at det gir økt lærelyst, motivasjon – og at en faktisk lærer enda mer!

– Når jeg deltar på olympiadene lærer jeg mer av stoff jeg har hatt og mer av det jeg ikke har hatt. Når jeg var ferdig og besvarelsen var levert, ville jeg finne svaret på det jeg ikke kunne. På den måten strekker jeg meg etter kunnskapen jeg mangler. Så deltakelsen lærer meg mye i faget og hva som blir sett på som viktig kunnskap, understreker Thyra.

Det er ingen tvil om at forberedelsen har fungert godt. Thyra kvalifiserte seg til runde 2 og der gjorde hun sitt ytterste i 90 minutters intens prøvetid. Om hun er videre til den store finalen vet hun ennå ikke.

LES MER OM NORGES REALFAGSGYMNAS

 

Norges Realfagsgymnas

Falk og Thyra er to av skolens elever som synes det er gøy å være med i realfagsolympiadene.

FINALISTER I DEN NORSKE INFORMATIKKFINALEN

Falk (18) hadde en annen innfallsvinkel til deltakelse i olympiadene. 

– I noen olympiader har jeg bare slengt meg på i siste liten for moro skyld. Jeg har sjeldent en forventning av å komme videre og gjør det bare for gøy. I andre olympiader har jeg derimot hatt fokus på å gjøre det bra. Dette gjelder spesielt Norsk Informatikkolympiade, ettersom jeg driver med programmering på fritiden, forteller Falk. 

Falk har sammen med Florian (17) og Daniel (16), kvalifisert seg til finalen i Norsk Informatikkolympiade og skal representere NRG i Bergen i midten av mars. I innledende runde var det rekordstor deltakelse med hele 832 deltakere. Det var 26 deltakere som kvalifiserte seg videre fra 2. runde og til finalen. 

– Oppgavene i olympiadene krever ofte kreative løsninger og er ganske forskjellig fra de «klassiske» oppgavene som man jobber med i undervisningen. Å jobbe med slike oppgaver hjelper meg med å anvende det jeg har lært på nye måter, og jeg blir mye bedre på problemløsningsoppgaver. I lengden har dette gjort at jeg har fått bedre karakter i faget. Man får også ganske liten tid til å gjøre oppgavene, så jeg blir nok også bedre til å jobbe under tidspress, sier Falk. 

Norges Realfagsgymnas

Styreleder Kjetil Eide ønsker elevene lykke til i Olympiadene.

MYE Å LÆRE, INGENTING Å TAPE

Elevene er godt forberedt og vet hva som møter dem på konkurransedagen. Bjørkgård sier at skolen legger til rette for at elevene skal få mest mulig ut av deltakelsen. 

– Under selve konkurransen er det om å gjøre å løse fem informatikkoppgaver i stigende vanskelighetsgrad på fem timer. Dagene før konkurransen blir vi drillet gjennom en bootcamp for å forberede oss. Vi får også servert pizza og vi får møtt mange andre deltakere med like interesser, forteller Falk. Han er ikke i tvil om at han vil anbefale deltakelse til andre elever. Du lærer mye av å delta – og du har heller ingenting å tape, avslutter han.

 

Ønsker du å vite mer om NRG?

 

Thyra forbereder seg på det teoretiske som møter henne i Biologiolympiaden.