Annonsørinnhold

Serviceyrker i utvikling

Publisert
26. mai 2021

På Røyken videregående skole merker de godt at næringslivet er i utvikling. I disse dager runder de av det første året på linjen frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign.

Tekst: Aina Skoland – Foto: Vibeke Glosli

– Dette er en av retningene som har blitt videreutviklet fra den tidligere design- og håndverklinjen, forklarer Stian Nebb som er undervisningsleder for blant annet denne nye linjen på Røyken videregående skole.

– Linjen gir plass til mange som vet at de vil jobbe med noe praktisk og kreativt, men som likevel ikke helt har bestemt seg. Her er det gode muligheter til å prøve litt av hvert.

Forrige uke jobbet de med blomster, og for en tid tilbake hadde de en dag da de lærte om farging av hår, forklarer undervisningslederen, som for første gang i sitt liv har opplevd å ha kontoret fullt av hårprodukter. Det tar han med godt humør.

På linjen frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Røyken videregående skole, får Thea Bergli (16) prøve seg på mange ulike oppgaver og fagområder. Alt under oppsyn av undervisningsleder Stian Nebb.

På linjen frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Røyken videregående skole, får Thea Bergli (16) prøve seg på mange ulike oppgaver og fagområder. Alt under oppsyn av undervisningsleder Stian Nebb.

Kreative interesser

En som derimot har bestemt seg for fagretning, og som har søkt seg videre på interiør og eksponeringsdesign fra høsten av, er 16 år gamle Thea Bergli fra Åros. Hun tror i hvert fall hun har bestemt seg.

– Jeg har lyst til å bli interiørarkitekt, og har planer om å studere det videre på universitetet, sier hun, før hun legger til: – men det var veldig morsomt med den hårfargedagen også, ler hun.

Bergli tok utgangspunkt i sine egne interesser da hun valgte linje, men hun synes også at hun fikk god rådgivning på ungdomsskolen. – I tillegg gikk søsteren min på design og håndverk, så jeg visste litt om hva denne fagretningen innebar.

De fleste i klassen min fra ungdomsskolen valgte studiespesialisering, enten fordi de ikke visste hva de ville, eller fordi de tenkte at det ville gi dem flest muligheter. Sånn har det nok vist seg å ikke være for alle. Jeg vet i hvert fall om en som har sagt hun skulle ønske hun tok min linje istedenfor.

Thea Bergli (16) fra Åros, er fornøyd med at hun valgte linjen frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Røyken videregående skole. Det er også undervisningsleder Stian Nebb.

Holder mulighetene åpne

Thea Bergli (16) trives godt på linjen frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Røyken videregående skole.

Nebb nikker gjenkjennende. – Det er en seiglivet myte, det der, om at studiespesialisering gir så mange flere muligheter.

I realiteten ser vi at man er mye mindre låst når man velger yrkesfag enn studiespesialisering. På yrkesfag kan man velge å gå direkte på påbyggingsår for å få studiespesialisering, man kan ta læretid og fagbrev, og man kan bruke det som utgangspunkt for høyere utdanning.

Min erfaring er nok også at de færreste ender opp med å ha akkurat den jobben de så for seg da de gikk på ungdomsskolen, så jeg tenker at det er lurt å velge ut fra interesser og evner, og samtidig legge opp til et løp der det er mange muligheter.

Praktisk utdanning

Det har i hvert fall Berge gjort.

Til høsten planlegger hun å fortsette med fagretningen interiør og eksponeringsdesign, men hun kunne også valgt frisør, eller blomster. Eller noe helt annet.

– Det har vært veldig morsomt å få prøve seg innen litt forskjellig. Jeg synes det aller morsomste er å få større interiøroppgaver vi må løse. Og praksis, selvfølgelig.

Allerede nå på førsteåret har jeg hatt praksis hos senterlederen på CC Drammen. Der får jeg jobbe med å lage utstillinger og andre morsomme ting. Jeg gleder meg til enda mer praksis neste år, avslutter Bergli.