Annonsørinnhold

– Har aldri opplevd maken til skole

Publisert
21. juni 2019

«Går det her bra da», tenkte jeg i begynnelsen. Men Ludvik kom hjem med gode karakterer og var veldig fornøyd. Nå kan vi ikke annet enn å skryte av NRG, sier mamma Lillian Fjeld.

Familien Fjeld flyttet fra Spydeberg i Østfold til Bærum, for at Ludvik (16) skulle ha større valgmuligheter når han begynte på videregående. Der begynte Ludvik på Norges Realfagsgymnas, en ikke-kommersiell profilskole som har fokus på motivasjon, fordypning og mestring i matematikk, naturfag og teknologi. Det var Ludvik selv som valgte skolen etter å ha lest om den på internett, sier Lillian (54).

– Ludvik var veldig motivert, og visste hva han ville. Så vi søkte allerede i 2017, den høsten han begynte i 10. klasse. Senere var vi her på omvisning, og fikk et veldig bra inntrykk. Jeg som forelder opplever at de er veldig kunnskapsrike her på NRG, og flinke til å tilpasse opplegget for hver enkelt elev. Alle er ikke like, men i det offentlige skolevesenet tror jeg det er mer slik at alle skal presses gjennom samme mal. Her er det mer rom for individuelle interesser og behov, samtidig som det grunnleggende er på plass.

Les mer om skolen 

NRG, Norges Realfagsgymnas, Fornøyd mor foran skolen

Lillian har ikke noe imot å tilbringe deler av helgen på sønnens skole.

Heldagsskole

NRG er en heldagsskole, hvor alt av lekser er unnagjort når elevene er ferdige for dagen. I begynnelsen var dette litt uvant for mamma Lillian.

–I begynnelsen tenkte jeg litt sånn «Går dette bra da?» Men Ludvik kom hjem med gode karakter, og vi skjønte snart at det ikke var noe å bekymre seg for. I tillegg holder skolen oss fullt oppdatert, blant annet ved å sende ut en epost hver fredag, der vi kan lese om hva de har gjort på skolen den uken, og se bilder. Dette er ikke minst viktig for Ludviks pappa, min eksmann, som fortsatt bor i Østfold. Han føler seg fullt oppdatert på Ludviks skolegang, og kan snakke med Ludvik om hva som har skjedd på skolen.

At NRG er en heldagsskole bekymrer altså ikke Lillian Fjeld nå. Snarere tvert imot, virker det som.

–Konseptet med heldagsskole er veldig bra. Da får Ludvik gjøre lekser på skolen, med lærere tilstede som kan bistå hvis det er noe. Hvor bra er ikke det? Og når han kommer hjem, er han ferdig med skolen for dagen. Det er en ypperlig løsning på alle måter.

 

søk nå

 

Tette relasjoner

NRG-systemet har basis i verdiene Entusiasme, Glede og Nysgjerrighet. I tillegg satser NRG-skolene på å ha «små» klasser, siden forskning og erfaring har vist at læring fungerer best når det er en tett relasjon mellom lærer og elev. Ofte vil elevene bli delt opp i enda mindre grupper i arbeid med faglig fordypning. Det ser man tydelig, mener Lillian.

– Skolen er veldig strukturert og ryddig, og lærertettheten er veldig bra. Og i tillegg føler jeg at lærerne ser hver enkelt elev, og tar de på alvor. Ludvik får pleie sine interesser, det er rom for individualitet her. Siden han begynte her, har Ludvik blitt mer selvstendig og har utviklet seg på mange områder, blant annet når det gjelder studieteknikk. Det har nok mye med heldagsskolen å gjøre, at han slipper å sitte hjemme alene og finne på studieteknikker selv. Han har lærere rundt seg som hjelper han, til enhver tid.

Sosiale sammenkomster

Når vi møter Lillian, er det fredagskveld. Likevel er hun på plass på NRG i Sandvika. Ludvik og kameratene skal nemlig ha LAN (også kjent som datatreff) på skolen denne helgen, fra fredag til søndag. Det er elevene selv som tar seg av det praktiske ved arrangementet, med foreldre som stiller villig opp som vakter og sjåfører. LAN-et pågår hele helgen, og natt til søndag skal gjengen overnatte hjemme hos en av Ludviks klassekamerater.

Norges Realfagsgymnas, NRG, LAN på skolen

Noen av elevene som skulle delta på LAN-et: Jakob (16), Martin (17), Ane (17), Eldar (16), Ludvik (16) og Kristoffer (17).

– Skolen stilte lokalene til disposisjon, mot at foreldre ble med og arrangerte og passet på. Og det er ikke noe problem å få foreldre til å stille opp på slike ting. Skolen har oppfordret til at også vi foreldre skulle ha sosiale sammenkomster og bli kjent, og det har fungert veldig bra. Vi vil jo alle det beste for barna våre – selv om de ikke egentlig er barn lengre – og samarbeider.

Samarbeidet ser absolutt ut til å fungere godt, både mellom foreldrene og med skolen. Lillian er i hvert fall strålende fornøyd med NRG.

– Utgangspunktet er jo bra når man velger en skole som NRG. Da er elevene motiverte, og lærerne er også veldig motiverte. Altså, Ludvik er jo som 16-17 åringer flest, det er ikke alle fag han liker veldig godt. Men også det håndterer NRG godt, og han får all hjelpen han måtte trenge. Jeg har egentlig ikke noe som helst å utsette på skolen, og det tror jeg ikke jeg har opplevd før. Jeg kan ikke annet enn skryte av NRG, og slik tror jeg de andre foreldrene føler det også. Det er i hvert fall inntrykket jeg har etter foreldremøtene jeg har vært på.

NRG-systemet består av både Ungdomsskoler (NRG-U) og Videregående skoler (NRG).

Du kan lese mer på skolens nettside.